top of page
  • תמונת הסופר/תנועה | הדברים הקטנים

טיול קיץ לירושלים

אז עבר קצת זמן מאז הפעם האחרונה שכתבתי והנה חזרתי...

הפעם אני רוצה לספר לכם על טיול שעשינו בחופש הגדול לפני 3 שנים עם הבנות בירושלים.

את היום הראשון התחלנו בנסיעה מהמרכז ועשינו עצירונת ממש קצרה לפיקניק בוקר בחורשה/יער במושב מסילת ציון (רק אנחנו, העצים והשמיים).

פיקניק באמצע שום מקום בדרך לירושלים

זאת לא שמורת טבע מוכרזת, לא מקום שכולם מכירים מקבוצות הטיולים הרבות, פשוט מקום טבעי ומוצל ושקט יחסית בדרך שלגמריי עבד ואני מהמרת שיעבוד גם עכשיו.

משם המשכנו לגן לאומי עין חמד - מקום קסום, מלא ירוק, מים והיסטוריה....

גן לאומי עין חמד

המקום מלא פינות חמד, עצים וצל בהן אפשר לשבת ולעשות פיקניק או סתם להנות מהטבע יחד כמשפחה (או זוג).

בין כל הירוק הזה עובר לו בשקט נחל כסלון (בקיץ המים לא היו רבים אבל אני מניחה שבתקופות החורף והאביב הזרימה משמועתי יותר - לנו זה לא הפריע...).

נחל כסלון בעין חמד

אנחנו גם הלכנו למבצר הצלבני ולחווה החקלאית "אקווה בלה" כדי לספוג קצת היסטוריה - מבנה יפייפה ומרשים עם מספר חדרים שאפשר בכייף לדמיין מה קרה ומה היו עושים בכל חדר.

אם יש לכם בבית ערכות חקר של הטבע ממליצה להביא ולתת לילדים ולילדות לחקור קצת את הסביבה - מוזמנים גם להדפיס מראש את דף חוקרי הטבע שלי ולתת להם לשחק כשאתם שותים קפה או נחים (רק תביאו גם כלי כתיבה).

** בתקופה זו של פתיחת אתרי טבע בהתאם להנחיות משרד הבריאות - יש להרשם מראש לביקור בגן לאומי עין חמד דרך אתר רשות הטבע והגנים. ללא רישום מראש אין אפשרות להכנס.

** שימו לב להקפיד על כללי ההתנהגות הרשומים באתר. משם המשכנו לירושלים. בדרך למקום הלינה עצרנו בקניון מלחה לנשנש משהו ולקנות קצת פירות לימים הקרובים. נסענו לאכסניית אנ"א יצחק רבין (שם ישנו) והתמקמנו בחדר שלנו.

אכסניית אנ"א יצחק רבין ירושלים

אנחנו מאוד אוהבים את רשת אנ"א - זאת רשת אכסניות מאוד איכותית, נקייה, פשוטה, וזולה יחסית. מקום לינה המתאים למשפחה המטיילת - פשוט ככה.

חדרים בסיסיים עם מיטות, מצעים, פינת קפה, מקרר קטן, מקלחת חמה ונקייה, שירותים מאובזרים, ברוב החדרים שהתארחנו בהם היתה מרפסת או יציאה לחצר (הפעם לא וזה לא ממש היה חסר), ארוחת בוקר ישראלית בסיסית, והרבה שטח לילדים להסתובב ולהוציא מרץ (יש סניפים בהם יש גם פעילויות שמועברות לאורחים).

כשאנחנו מטיילים אנחנו מחפשים מקום לינה נקי, עם מיטה לשים עליה את הראש בלילה, מקלחת חמה להתנקות אחרי יום של טיול, מקרר לאחסן בו נישנושים טעימים וחלב לקפה, חנייה חינם, מחיר שפוי, קצת שקט והכי חשוב - קרבה לאיזור הטיול... ואנ"א זה בול זה! אחרי שנ"צ יצאנו לפארק עמק הצבאים

פארק עמק הצבאים

פנינה ירוקה ומדהימה שכולה טבע, מיחזור, שימוש במקורות הטבע וצבאים חמודים חופשיים ממש בתוך העיר - והכל בחינם! מדהים!

פינת טבע מדהימה באמצע העיר

בעמק חיים נכון להיום (לפי העידכון של צוות הפארק) כ-65 צבאים בתנאים הכי קרובים לתנאי טבע חופשי (בתוך העיר).

** בתקופת הקיץ שעות הפתיחה הן 6:30 בבוקר ועד 19:30 בערב - לאחר מכן הפארק נסגר למבקרים לטובת המערכות הטבעיות.

** הכניסה והפעילות בו לציבור היא ללא תשלום. ** הפארק נגיש לעגלות וכיסאות גלגלים.

** להגעה הכניסו לוויז פארק עמק הצבאים. ** החנייה של הפארק לא גדולה לכן מומלץ לבדוק מראש על אופציות חנייה קרובות. כללי התנהגות וקורונה:

כללי התנהגות קורונה

** צוות הפארק ישמח להסביר את הסיבות לכללים השונים. ** כדי להכנס ולבדוק אילו אירועים ופעילויות מתרחשות בפארק ממליצה להתעדכן באתר ובדף פייסבוק - יש עכשיו דברים ממש מגניבים...

** בנוסף, באתר הפארק תחת לשונית "חינוך ומחקרים וחומרים להורדה" ישנה אפשרות להוריד "מערכי שיעור" שאלו בעצם חוברות פעילות לפי גילאים - אפשר להדפיס ולהביא אתכם על-מנת להעשיר את החוויה בשטח עצמו.

פארק עמק הצבאים בזמן שקיעה

ומשם נסענו לעמק הרפאים לאכול ארוחת ערב במסעדת "פומפידו" – היה טעים ממש, אוכל איטלי משובח, אווירה מעולה ולגמריי הרים את המצב רוח...

שווה בדיקה אם הם פתוחים בימים אלו - הכתובת שלהם היא: עמק הרפאים 27 והטלפון: 02-6251111.

מסעדת פומפידו ירושלים

את היום השני פתחנו את מוקדם בבוקר באיזי עם ה"תיק פעילות" לבנות וקפה להורים בחדר ואז קפצנו לחדר האוכל לארוחת בוקר טובה שיהיה לנו כוח... היום ביקרנו בגן החיות התנ"כי בירושלים.

גן החיות התנ"כי ירושלים

מקום מהמם! מלא בחיות מעניינות (ליד חלקן הסתובבנו חופשי וגם ליטפנו בעדינות). המון ירוק ומים ו"כלובים" שבכלל לא נראים כמו כלובים. עליות וירידות. רכבת כייפית. תיבת נוח (כן כן...). ספארי קטן. ובסוף אפילו גלידה.

יש איזורים, כמו של הקנגורו, שבוא הם (הקנגורו) מסתובבים חופשי ואנחנו (בני האדם) עברנו ביניהם – תזכרו שאתם האורחים שלהם בבית שלהם ויש לקרוא ולהקשיב להנחיות לפני שנכנסים.

גל והקנגורו

יש את איזור "גן החיות לילדים" שזה מאין פינת ליטוף אבל לא ממש... אנחנו הגענו בדיוק כשהצוות האכיל את החיות אז הבנות עזרו להם לחלק אוכל וליטפו את העזים והכבשים וגם את התרנגולות שממש ביקשו יחס.

אנחנו את הדרך חזרה עשינו חלקית עם הרכבת הקטנה - ההליכה בגן החיות היא בעליה ואז חזרה בירידה ומי שעם ילדים קטנים וצריך להסחב עם עגלה והילדים זה קצת מעייף (בעיקר בשיא הקיץ).

המחיר לנסיעה הוא ממש שטותי - 3 ש"ח (אם אני זוכרת נכון התשלום הוא מגיל מסויים).

הנה באה הרכבת...

יש תחנות, ככה שאפשר גם לרדת במהלך הנסיעה כדי לראות חיות מסויימות ולהסתובב באיזורים מסויימים ואז לחזור ולהמשיך. מתאים גם אם באים עם סבא וסבתא או מישהו בעל מגבלה.

** בתקופה זו הרכבת אינה פעילה בגלל תקני הקורונה.

השקולניקים

לגביי התיבה (שהיא בעצם גם הקיוסק) – אנחנו היינו מופתעים קצת מהמחירים...

לדעתי עדיף להביא כריכים ופירות אם מתכננים לבלות שם כמה שעות (ואתם כן) ופשוט לאכול באיזור של השולחנות של הקפיטרייה/קיוסק.

תיבת נוח - או הקפיטריה ומרכז המבקרים

5 שעות של כייף ועניין רב העברנו שם.

היה כייף וחם

** הפארק לדעתי נגיש כולו לכיסאות גלגלים ולעגלות (בתקווה שלא שונו דברים בצורה דראסטית מאז היינו שם).

** שימו לב שלא ניתן לרכוש בתקופה זו כרטיסים בקופות גן החיות - יש להזמין כרטיסים מראש דרך האתר.

** גם כרטיסים שנרכשו דרך מועדונים וקרנות למיניהן יש להזמין עבורם מקום מראש אחרת לא תוכלו להכנס.

האי באגם של גן החיות

** שימו לב לנהלי הקורונה באתר גן החיות התנ"כי לפני ההגעה.

סיימנו את היום השני בעיר העתיקה, בכותל, ובפיצה... נכנסנו בשער יפו לשוק – איך אני אוהבת שווקים מכל הסוגים: הצבעוניות, הריחות, הקולות, הפרטים הקטנים שאפשר לקלוט אם רק מאטים לרגע, האנשים...

​עצרנו בשוק לשתות מיץ טבעי סחוט הכי טעים בעולם – שמצדדנו כולם ממשיכים במהירות ורק אנחנו רגע בעצירה מוחלטת. יחד לבד בתוך כל הכאוס.

ואז הגענו לכותל! מסתבר שבאותו יום הייתה שם חגיגה או אירוע כלשהו כי היו שם אלפי אנשים (היום אני מניחה שזה לא קורה אבל תכלס' אין לי מושג אם יש הגבלת נכנסים למתחם הכותל בימי קורונה...) עם דגלים ואבטחה כבדה אבל לנו זה לא הפריע...

אני, גל ואור בכותל

גל ואור היו נחושות והצלחנו להגיע בין רבבות הנשים לשים פתק בכותל לכל אחת. אחת הבקשות של אור היתה לראות את כיפת הזהב אז גם על זה סימנו וי...

פבל, גל ואור עם כיפת הזהב ברקע

הדרך חזרה, בחושך, דרך סמטאות הרובע היהודי הייתה מיוחדת ומרגשת... זה קצת הרגיש כמו חזרה בזמן כשסביבנו רצים ילדים קטנים חזרה הביתה לארוחת הערב וא.נשים חוזרים עם שקיות עם ירקות ואוכל לבתים. כביסה תלוייה לייבוש מהמרפסות, מאחד הבתים שמענו קצת מזמורים ונגינה של מה שחשבנו שזה סקסופון...

הרגשה של עבר עומד במקומו משולב עם ההווה בהתגלמותו. מציאות מדהימה שרק התחשק לשבת רגע ולספוג את הרוגע.

בסוף כבר היינו עייפים אבל גם רעבים אז התיישבנו בפיצה Jacob's pizza ליד שער יפו. אחת הפיצות הטעימות שאכלנו – מומלץ בחום!!!

** הכתובת שלהם היא: רחוב הפטריאכיה הלטינית 56 העיר העתיקה, ירושלים (ממש כמה מטרים אחרי שנכנסים בשער יפו פונים שמאלה וזה מצד שמאל שלכם).

את היום השלישי התחלנו מיד אחרי ארוחת בוקר בנסיעה אחורה בזמן - חנינו את הרכב לא רחוק משער האשפתות והלכנו לצד החומות.

הליכת בוקר לצד חומות העיר העתיקה

לגן הלאומי עיר דוד - ירושלים הקדומה (עיר דוד זו בעצם העיר שדוד כבש וממנה צמחה ירושלים - התגלתה בחפירות רק בשנות ה-90!).

עיר דוד

מקום מלא היסטוריה, סיפורים מעניינים, נופים מרהיבים, עליות וירידות, חפירות ארכיאולוגיות, מנהרות, פיר מים ונקבה מלאה מים קרים, בריכות טבעיות ונעימות וגם אותה שכונה (עיר) רק של ימינו אנו... התחלנו שם מתצפית מדהימה ביופייה.

מתחילים מתצפית מדהימה

אח"כ הלכנו לראות סרטון תלת-מימד שמסביר את סיפורה של עיר דוד (הסרטון באורך של כרבע שעה).

סרט תלת-מימד על סיפורה של עיר דוד

ואז התחלנו לרדת מתחת לאדמה... מבנה האבן הגדול, אתר החפירות, מצפור הקברים, עברנו בדרך בין הבתים בשכונה בהם עדיין גרים אנשים וכל כך יפה שם...

שידי מבנה האבן הגדול

המשכנו לרדת אל מערכת המים פיר וורן שם מתחילים להרגיש שאין אור יום, שאנחנו ממש בתעלות מתחת לפני השטח... יורדים ויורדים...

ראינו את הברכה הכנענית ואז הגענו לרגע האמת – ניקבת השילוח! נמדדנו מול סרגל גובה המים בניקבת חזקיהו הרטובה והבנו שהמים שם יהיו גבוהים מדי בשביל אור (וגל נבהלה מהזרם החזק) אז החלטנו ללכת בתעלה הכנענית היבשה המקבילה.

מודדים גובה כדי להחליט באיזו דרך נלך

אנחנו הבאנו איתנו פנסים (אפשר גם לקנות בחנות שם לפני שיורדים למטה). ההליכה די קלילה (חוץ מכמה קטעים שהיו קצת חלקלקים) ולמי שסובל מקלסטרופוביה תכינו את עצמכם מראש...

אחרי כמה זמן יוצאים פתאום לאור יום לעוד אתר חפירות ארכיאולוגי. ממשיכים ואז מגיעים לבריכת השילוח... אפשר להכנס לטבול בכייף בברכה (המים קרים אבל נעימים לימי הקיץ).

משם שוב לחושך של מתחת לאדמה – הרחוב המדורג המערבי ותעלת הניקוז ("דרך עולי הרגל"). ** להבנתי בימים אלו החלק הזה עובר שיפוץ ועבודות ארכיאולוגיות נוספות (שכרגע הושהו עקב הקורונה) וכרגע אי אפשר לעבור בו או שאפשר לעבור בו חלקית (אל דאגה, אתם מקבלים מפה לפני היציאה לדרך).

ואז שוב יציאה אל האור... שוב אתר חפירות... (אתם שמים לב לתבנית שחוזרת על עצמה?). מה שמעניין באתר הזה הוא שפעם לא מזמן הוא היה מגרש חנייה!!! לא נתפס...

מניחה שמאז שאנחנו היינו ועד היום כל האיזור הזה כבר השתנה ועבודות החפירה התקדמו (למקרה שהתמונות לא תואמות את המציאות...).

אתר חפירות ארכיאולוגי

בסוף ההליכה קינחנו בגלידה והחלפת בגדים ואז שוב הליכה חזרה אל הרכב.

גלידה של אלופים ואלופות

** ממליצה להביא לילדים בגד-ים או בגדים להחלפה וכן נעליים או סנדלים שמתאימות להליכה במים (עדיף לא כפכפים גם אם לא הולכים בנקבה הרטובה).

** בנוסף, כמו שכתבתי מומלץ להביא פנסים מהבית.

** לצערי, בשל אופי האתר (ירידה אל מתחת לפני הקרקע וכן אתר חפירות בזמן אמת), כמה שידוע לי, עיר דוד אינה מונגשת לבעלי כיסאות גלגלים ולעגלות תינוק.

** יש לשריין כרטיסים מראש באתר על פי הנחיות התו הסגול.

** שימו לב שיש מספר אופציות של סיורים בעיר דוד: סיור עצמאי, סיור מודרך בעיר דוד המקראית, סיור מודרך בעיר דוד-פינת הכותל.

תמונה למזכרת

** מהקיץ, למבקרים בגן הלאומי עיר דוד ממתינה הפתעה חדשה: ברחבי עיר דוד במספר מוקדים פוזרו עמדות מיוחדות המכילות קוד לסריקה בעזרת הנייד.

כאשר סורקים את הקוד אפשר לצפות בסרטונים מושקעים ומרתקים של מכון מגלי"ם. הסרטונים מכילים הדמיות אנימציה ומספרים את הסיפור של כל אחת מנקודות ההדרכה בגן הלאומי - כך שאפשר ליהנות מלמידה והעשרה באופן פשוט ועצמאי גם בסיור ללא הדרכה.

** ומופע הלילה של עיר דוד "הללויה" חזר - הוא מתקיים בקפסולות על פי הנחיות משרד הבריאות ולכן חובה לשריין מקומות מראש - פרטים מלאים כאן. אנחנו עוד לא הספקנו לראות אותו ואני מקווה שבשנה הקרובה נגיע שוב.

ארוחת ארבע בחדר שלנו

אחרי שנ"צ ארוך, התארגנו אכלנו ונסענו לגן בוטני.

בגן הבוטני כל קיץ הם מפעילים פעילות מקסימה, כל שנה בנושא אחר, בשעות אחה"צ עד שעות הערב החשוכות.

אנחנו היינו בפעילות של "לילות אפריקה" - השנה הבנתי שהנושא הוא "ארץ האגדות" (שהיה גם בשנה לפני שאנחנו היינו...).

לילות אפריקה - בגן הבוטני ירושלים

בכל מיני חלקים בגן הבוטני מחכות לילדים ולידות עמדות עם דמויות שמעבירים להם קטע מתוך הסיפור בנושא. יש חידות ומשימות שמתחברות למפה שמקבלים בכניסה.

הצ'יף שהסביר לנו מה הולכים לעשות

הילדות עפו על זה! הקשיבו, שאלו, דיברו, צחקו, פחדו קצת, רקדו, חיפשו, בדקו, חקרו, פתרו חידות...

ובסוף מצאו גם אוצר!

בקצרה: הייתה השקעה. הייתה מחשבה טובה. בשעות הערב מרשים יותר בגלל האורות אבל אז מפספסים את כל היופי של הגנים עצמם. כשאנחנו היינו, אור וגל היו קטנות (בנות 3.2 ו-4.7) ולא ידעו לקרוא ולכתוב אז היינו צריכים לעזור עם החידות – לדעתי לילדים וילדות ביסודי זה מושלם כי הם כבר יכולים להסתובב הרבה יותר עצמאית וזה נותן נפח שונה לחוויה.

** למי שרוצה יותר פרטים על הפעילות של השנה וגם לרכוש כרטיסים - אתם מוזמנים להכנס לאתר.

** ממליצה לבדוק דרך חברות האשראי והמועדונים השונים אם יש הטבות והנחות לפני.

** הגן הבוטני פתוח בהתאם להוראות משרד הבריאות - שימו לב באתר הגן**

** הגן הבוטני מונגש לכיסאות גלגלים ולעגלות תינוק.

** המלצה שלי - אלתוש אלתוש אלתוש!!! משם נסענו לתחנת הר הרצל של הרכבת הקלה, חנינו את הרכב שלנו ונסענו עם הרכבת לתחנת יפו-מרכז.

תחנת הרצל הרכבת הקלה

קודם כל החוויה של לנסוע בפעם הראשונה ברכבת הקלה היתה גם לנו וגם לבנות ממש כייפית ואטרקציה בפני עצמה - וגם דרך שונה לראות את העיר.

במדרחוב בן-יהודה שמענו נגנים וזמרי רחוב, אכלנו פיצה וסושי וסתם הסתובבנו וספגנו אווירה... אפילו מצאנו את הרדיו הענק שבזמנו היה ממוקם שם (נכון להיום הוא ממוקם בגן דניאל על רחוב יפו ליד העירייה) – את הרדיו הזה עיצבו בני הזוג אילן וענת ברמן מסטודיו "סיטי-פלוטון" (City Peloton) שמתמחה בעיצוב ותכנון מייצבים עירוניים בשיתוף עם תאגיד השידור הציבורי כאן ובנו אותו אצלנו בנגריה בקיבוץ!!!

הרדיו הענק שעובד כמו רדיו רגיל

את היום הרביעי והאחרון של הטיול התחלנו בארוחת בוקר, איסוף וסידור של הדברים והחזרת המפתחות של החדר אמרנו שלום לאכסנייה...

ונסענו ליעד האחרון לטיול שלנו הפעם: מוזיאון פעיל - עין יעל.

מוזיאון פעיל - עין יעל

מקום מהמם, טרסות קדומות, מעיין, בוסתנים, מתקנים חקלאיים, רחוב רומי משוחזר ובו חנויות ובתי מלאכה, שרידים ארכאולוגיים, ווילה רומית, בתי מרחץ ופסיפסים ובהכל משולבות סדנאות מעניינות ומהנות (גם לילדים וגם להורים). התחלנו מהכנת פיתות על הטאבון.

מכינות פיתות על הטאבון

אח"כ המשכנו לסיור מודרך להכיר את ההיסטוריה של עין יעל – המדריכה הנהדרת הסבירה לנו על מערכת צבירת המים להשקייה מלפני כאלפיים שנה.

אני ואור הלכנו בתוך המעיין עם המים הקרירים שעדיין זורמים בו בנתיב עד לבריכת איסוף המים (המאגר).

הלכנו כמובן גם לפינת החי ללטף ולהאכיל את החיות.

בפינת החי בעין יעל

ואז הצטרפנו לסדנת דריכת ענבים בגת שבה הילדים הכינו תירוש DIY. אור התנדבה לחלוץ סנדלים ולדרוך עם חלק מהילדים והילדות על הענבים בתוך הגת (שימו לב לפסיפס המהמם בגת) – גל ואנחנו ההורים עזרנו בנגינה ועידוד תוך כדי ובסוף גם שטיפת המיץ אל פתח הניקוז.

כמעט בסוף מצאנו פינה שקטה ומוצלת ועשינו לנו פיקניק משפחתי ואני לקחתי לעצמי קצת זמן והלכתי לסדנת אריגת סל – היה קשה אבל מקסים.

הסל שאני קלעתי בתחילתו

לסיום סיומת של ממש, הלכנו לסיבוב במדרחוב השוק הרומי המשוחזר עם בעלי המלאכה של פעם. ראינו את הכדר, את התווה, את אורגת הסלים, את הנפח ואת שיעור ירי בחץ וקשת בדיוק פספסנו...

הכדר הקדום

משם התחלנו לחזור ועברנו ב"גן שיר השירים" מלא צמחים, ריחות וצבעים משכרים וציטוטים בהתאמה...

** ממה שזכור לי בביקור שלנו המקום מונגש חלקית לבעלי כיסאות גלגלים ולעגלות תינוק - מומלץ ליצור קשר לפני ולברר.

** בקיץ הנוכחי עקב "תקופת הקורונה" מוזיאון עין יעל יצא בפעילויות בריאות לכל המשפחה.

** הפעילות מתבצעת בקבוצות קטנות, באוויר הפתוח ובהתאם למגבלות התו הסגול.

הכנת שמן רחצה רפואי של פעם, הפקת מיץ בריאות מענבי המקום והכנת שתילי צמחי מרפא.

** הפעילות בהרשמה מראש בלבד, התשלום לילד מעל גיל 3 ויתבצע במקום - פרטים מלאים באתר.

אמא עייפה בסוף הטיול

היה לנו טיול מקסים ואנחנו כבר יודעים שאם נגיע השנה או בשנה הבאה לירושלים שוב עם הבנות (ויש סיכוי גדול שזה ייקרה) יש לנו עוד כל-כך הרבה דברים לראות ועוד כל-כך הרבה מקומות לטייל בהם...

ירושלים זאת עיר עם הרבה היסטוריה - אבל היא גם עיר חדשנית.

יש בה הרבה אפשרויות למסלולי טבע ממש שנייה מהעיר - אבל היא גם מלאת מוזאונים ממוזגים וכייפים.

יש בה את מיטב מסעדות היוקרה - ואפשר לגוון עם אינסוף מסעדות ודוכני שוק ורחוב לא פחות ממושלמים.

תגוונו. תשלבו. ותמיד תזכרו שאפשר לחזור עוד פעם.

מקווה שאם החלטת לנסוע גם לירושלים תהנו - ואם נסעתם ותרצו להוסיף המלצות אתם מוזמנים בתגובות כדי שכולנו נוכל לתכנן עוד טיול... נועה

53 צפיות
אהבת? רוצה להישאר מעודכנת?
אם אהבת מה שקראת, אני מזמינה אותך להצטרך לקבל עידכונים במייל על פוסטים חדשים...